Protože ve výčtu nabízených disciplín najdete celou řadu těch, u kterých jednu z hlavních rolí hraje rovnováha, rozhodli jsme se sem zařadit také krátkou kapitolu obsahující některá balanční cvičení a hry (bez speciálních pomůcek), které je možno v rámci tréninků použít. Jedná se pouze o malou ochutnávku a inspiraci. Čerpejte z dalších zdrojů, využijte vlastní osvědčené aktivity.
Cílem těchto aktivit by mělo být rozehřátí, objevení smyslu pro rovnováhu a pochopení, jak důležité pro udržení rovnováhy je zpevnění těla v různých pozicích a pohled do jednoho pevného bodu.
Pedagog může s účastníky provést několik balančních cvičení a her a teprve poté zavést krátkou debatu na téma, „co je důležité pro udržení rovnováhy“, přes kterou se s nimi postupně dostane až k popisu jednotlivých důležitých momentů udržení rovnováhy u konkrétní disciplíny.
BALANCUJE KAŽDÝ SÁM
Jednoduchou aktivitou nabízející celou řadu variant je udržení rovnováhy v nějaké nestabilní poloze, a to buď na jedné nebo dvou nohách.
(1) Rovnováha na jedné noze:
• unožení, přednožení, zanožení
• různá poloha paží
• úklony
• výpon na špičku
Váha s nohou vpřed
Tělo je zpevněné. Účastník zvedá paže vzhůru a udržuje celé tělo v dané pozici.
Cvik opakuje na druhé noze.
Váha vpředu (holubička)
Ze stoje přechází účastník předklonem, zanožením pravé a vzpažením do váhy vpředu. Boky směřují vpřed, nevytáčí se.
Váha do strany
Účastník přechází ze stoje rozkročného s pažemi upaženými do váhy. Tělo je zpevněné, bok a volná noha jsou v jedné linii. Tělo je v jedné rovině (nepředklání se, ani nezaklání).
Není důležité dosáhnout krajních poloh, ale dostat se pouze tam, kde je účastník schopen pozici udržet.
(2) Rovnováha na dvou nohách:
• podřep na celých chodidlech
• různá poloha paží
• výpon na špičkách (Tělo je zpevněné a účastník vydrží v pozici na místě alespoň 5 sekund, poté připaží a uvolní se.)
Jakékoliv cvičení z (1) a (2) lze zkoušet také se zavřenýma očima. Účastníci tak lépe pochopí, jak důležitou roli při udržení rovnováhy zrak hraje.
BALANCUJEME VE DVOJICI
(3) Dva účastníci stojí naproti sobě na podložce, chodidly se postaví na pomyslnou čáru. Uchopí se za předloktí a současně se začnou vyklánět směrem dozadu až do propnutých paží. Tělo je zpevněné (jako deska).
Variace:
• V koncové pozici účastníci pouští jednu ruku a vytočí se směrem do strany.
• Ve vyvážené pozici udělají účastníci dřep a poté se vrací zpět do stoje.
(4) Dva účastníci se postaví zády k sobě do vzdálenosti přibližně 50 cm. Opřou se o sebe celou plochou zad. V této poloze společně přecházejí do dřepu. Poté se vrátí zpět do stoje vzpřímeného.
Po celou dobu mají účastníci celá chodidla na podložce – nezvedají paty.
HRY
(5) Pohyb po prostoru
Účastníci se v chůzi pohybují po prostoru. Pedagog postupně dává různá zadání, na která musí účastníci reagovat. Např.:
• Účastníci si představí, že jsou kolem nich pouze vysoké vrcholky skal a oni přeskakují z jednoho na druhý a nesmí spadnout
• Účastníci si představí, že je prostor kolem nich plný velkých předmětů, které musí překonat (přeskočit, obejít, podlézt), aniž by se jich dotkli
(6) Sochy [16]
Účastníci se na hudbu pohybují po prostoru. Když hudba přestane hrát, všichni se zastaví v nějaké rovnovážné pozici – v té, ve které se v daný okamžik nacházejí nebo takové, kterou předem pedagog určí (např. na jedné noze s dlaní na zemi).
Po několika kolech si každý účastník vybere svoji “oblíbenou“ pozici. Když hudba přestane hrát, každý vydrží ve své pozici 5 sekund a současně si vybere jinou pozici od někoho ze skupiny pro další kolo.
(7) Sledování pevného bodu
Účastníci stojí rozmístění po prostoru, každý na jedné noze. Pedagog určuje různé typy pohybů (noha dozadu, dopředu, předklony, dřepy, pohyby rukou). Začíná od jednoduchých a postupně je ztěžuje. Účastníci musí dané pohyby provádět, aniž by došlápli druhou nohou na podložku. Kdo došlápne, ten pro dané kolo vypadá.
!!! U této hry je vhodné opět upozornit právě na to, jak důležité pro udržení rovnováhy je, když se účastník po celou dobu dívá do jednoho pevného bodu.
Hry ve dvojicích
(8) Rovnováha na jedné noze
Dva účastníci se postaví proti sobě, každý stojí na jedné noze. Na daný povel se navzájem snaží toho druhého vyvést z rovnováhy (mohou použít jakékoliv síly, ne však násilí!). Vyvedením z rovnováhy se rozumí, pokud soupeř došlápne na podložku druhou nohou nebo je donucen poskočit na jiné místo.
(9) Na všech čtyřech
Jeden z účastníků si najde stabilní pozici na čtyřech a druhý se jej snaží vyvést z rovnováhy. Vyvedením z rovnováhy může být přešlápnutí na jiné místo, převalení na bok atp.
(10) V kruhu
Dva účastníci se postaví proti sobě, každý stojí v jednom žonglovacím kruhu položeném na podložce. Na daný povel se snaží toho druhého vyvést z rovnováhy a došlápnout mimo žonglovací kruh. Hra může probíhat na jedné nebo dvou nohách.
(11) Zrcadlo
Dva účastníci stojí za sebou. Jeden z účastníků (vedoucí) pomalu předvádí různé rovnovážné pozice a druhý (vedený) je po něm opakuje.
Variace:
Účastníci stojí proti sobě a vedený opakuje všechny pohyby vedoucího tak, jako by byl jeho obrazem v zrcadle. Pohyby vedoucího musí být pomalé, aby mu vedený stačil.
Hry ve skupinkách
(12) Ufoni
Účastníci se rozdělí do stejně početných skupin. V každém kole zadá pedagog, čím vším se může daná skupina dotýkat podložky (např. 4 nohy, 2 ruce, 1 zadek) – jinou částí těla se dotýkat nesmí. Skupiny se pak musí co nejrychleji postavit do takové pozice, která splňuje pedagogovo zadání.