Balancování na kouli je jednou z oblíbených ekvilibristických disciplín. Spočívá v udržování rovnováhy a provádění různých cviků či manipulací na speciální laminátové kouli. Cviky můžeme provádět ze stoje nebo chůze vpřed i vzad. Účastník se může na kouli otáčet, skákat, běhat, žonglovat nebo vytvářet zajímavé statické figury. Snahou účastníka je zkrotit valící se kouli a provádět na ní celou řadu cviků, jako by chodil po zemi.

Důležitými vlastnostmi pro zvládnutí této disciplíny je smysl pro rovnováhu, koncentrace, koordinace a odvaha.

POTŘEBY

Speciální laminátové koule různých průměrů (nutné zakoupit, např. ZDE), žíněnky nebo gymnastický koberec.

!!! Pro začátek je vhodné pořídit kouli o průměru od 70 do 80 cm. Při nákupu větší koule je dobré se ujistit, že projde všemi dveřmi, kterými potřebujete.

TIP: Jednodušší je cvičit na žíněnkách, protože jsou měkčí, koule se do nich trochu zaboří a je tedy stabilnější.

PŘÍPRAVA A KONTROLA

Pro cvičení na balanční kouli vybere pedagog vhodné místo – dostatečně velké a s rovným povrchem.
Při nácviku disciplíny používáme pod koulí žíněnky či gymnastický koberec.

BEZPEČNOST

• Zejména u začátečníků je nutné dbát na důkladnou záchranu – koule může být nevypočitatelná a účastník může nečekaně padat kterýmkoliv směrem. To bohužel na kouli platí i pro pokročilejší účastníky.
• Na žíněnce nejsou jiní účastníci – koule je těžká, tvrdá a kdykoliv při seskoku se valí různými směry.
• Vhodné obutí i oděv – na kouli cvičíme nejlépe naboso nebo ve vhodné obuvi – s měkkou a neklouzavou podrážkou. Nevhodné jsou příliš dlouhé kalhoty, na které by si mohl účastník šlapat.
• Ne všechna cvičení a cviky lze provádět se všemi velikostmi koulí. Je důležité si uvědomit, že menší koule jsou méně stabilní, a proto se příliš nehodí k prvním nácvikům prvků a chůze. Větší koule jsou naopak těžší, tudíž se nehodí ke zvedání. Je na pedagogovi, aby správně odhadl účastníka, jeho pokročilost i typ prováděné aktivity a zvolil pro ni správný rozměr koule. Pokud máte pouze jednu velikost, provádějte jen vhodné cviky.
• V čase přestávek je vhodné kouli zajistit proti samovolnému pohybu i proti nenechavosti účastníků – umístit ji do rohu, překrýt kobercem, odstranit z dosahu.

PRVNÍ KROKY

Seznámení s balanční koulí

Před tím, než začneme na kouli zkoušet stát či chodit, je vhodné, aby se účastníci s balanční koulí seznámili, a to prostřednictvím několika jednoduchých cvičení, díky kterým poznají její materiál a vlastnosti.

Sed na kouli

Účastník si s pedagogovou pomocí nebo sám sedne na vrchol koule a zkouší ji vybalancovat.

Dopomoc: 
Pedagog jistí účastníka především proti pádu dozadu.

Pokud si je účastník jistý, může zkusit přejít do → tureckého sedu.

Při slézání účastník nejprve natahuje nohy před sebe a teprve poté se sveze z koule směrem dopředu.

Přestože se to zdá jako samozřejmost, zejména u dětí je vhodné na natažení nohou před sestupem z tureckého sedu upozornit.

Přejezd přes kouli

Koule stojí uprostřed žíněnek. Účastník se pomalu rozběhne nebo rozejde proti kouli (ze vzdálenosti přibližně 2 metrů) a položí obě ruce vedle sebe ze strany koule, čímž ji uvede do pohybu směrem od sebe. Pak se na kouli posadí a roznožmo přes ni přejede. V závěrečné fázi přinoží, došlápne na podložku a pokračuje v chůzi stejným směrem.

Dopomoc:
Pedagog stojí zboku koule a jistí účastníka držením za paži. Později pouze účastníka kontroluje proti pádu vzad.

Variace
• Přejezd přes kouli pohybující se proti účastníkovi
Pedagog pošle kouli po žíněnkách směrem k účastníkovi. Ten se současně proti kouli rozběhne, položením rukou změní její směr a pokračuje stejně jako u přejezdu stojící koule.
• Přejezdy v řadě
Několik účastníků stojí v řadě za sebou. První provede přejezd přes kouli a po jeho dokončení pošle kouli zpět proti dalšímu účastníkovi, který přes ni také přejede a poté ji pošle atd.

Balancování koule na nohou

Účastník v lehu na zádech přednoží snožmo, chodidla jsou ve flexi. Pedagog s jedním účastníkem zvednou kouli a položí ji ležícímu účastníkovi na chodidla. Kouli zpočátku drží a postupně ji zkouší pouštět. Úkolem ležícího je vybalancovat kouli na nohou tak, aby nespadla.

Dopomoc: Po puštění koule zůstávají pedagog i účastník na stejných místech, ruce mají několik centimetrů od koule a v případě pádu ji včas zachytí.

Zvedání koule na nohou

Účastníci se položí do kruhu kolem koule. Poté položí nohy chodidly ze stran na kouli.

Úkolem účastníků je zvednout kouli do vzduchu na natažené nohy tak, aby koule nespadla a poté ji opět pomalu položit na zem.

Dopomoc: Pedagog a dva účastníci stojí rozmístění kolem kruhu a v případě pádu koule do strany zmírňují její dopad. Současně jsou také všichni účastníci zvedající kouli připraveni ji v případě pádu chytit.

Toto cvičení může provádět dva a více účastníků. Velmi důležitá je jejich vzájemná spolupráce.

Variace:
• Zvednutí a položení koule bez mluvení

→ Člověk na kouli

Pokud je základna dostatečně pevná (účastníci drží stabilně kouli na nohou), mohou ji zvedat společně s účastníkem, který se snaží balancovat na jejím vrcholu.

Dopomoc: Pedagog a jeden z účastníků stojí po stranách koule. Přední stojí s paží pevnou a nataženou směrem k účastníkovi. Zadní pouze zmírňuje případný pád vzad.

Základní cviky

Do stoje na kouli

Při prvních pokusech (zejména u menších účastníků) drží pedagog účastníka za paže a koleny jistí kouli proti pohybu. Účastník položí jednu nohu na kouli a lehkým odrazem se dostane do stoje. Poté se posune tak, aby stál na samotném vrchu koule. Chodidla jsou mírně od sebe (ale pouze tak, aby neklouzala po kouli dolů).

Pokud je účastník menší a nohou na kouli nedosáhne, přejde nejdříve do kleku a z něj teprve do stoje.

Jinou možností jak pomoci účastníkovi vylézt na kouli je držení koule. Pedagog drží kouli tak, aby se nehýbala, a účastník vyleze na kouli sám.

Pokusů s dopomocí provádí účastník pouze nezbytně nutné množství – snaží se co nejdříve přejít k samostatnému nácviku.

Pokud si je účastník jistější, zkouší vylézt na kouli přes  klek/dřep bez držení.

Účastník položí dlaně na kouli a lehkým odrazem vyskočí do kleku/dřepu. Současně pootočí kouli nepatrně dopředu tak, že dlaně jsou po doskoku více vpředu a nohy na původním místě dlaní. Ze dřepu se zvedá do stoje, nohy přesouvá na vrcholek koule.

Dopomoc:
• Pedagog přidržuje kouli, aby se moc nehýbala.
• Pedagog stojí zboku koule a jistí účastníka pažemi proti pádu. Zpočátku pomáhá účastníkovi chytit balanc a postavit se. Později ho pouze kontroluje a zasahuje jen, když účastník padá.

Balancování ve stoje

Pro udržení rovnováhy ve stoje je důležité na kouli přešlapovat z nohy na nohu – „cupitat“. Chodidla jsou rovnoběžná a mírně od sebe, kolena mírně pokrčená. Účastník lehce a rychle přešlapuje na místě z nohy na nohu, čímž se koule otáčí vždy trochu na jednu a na druhou stranu. Pohyb vychází z pánve. Krůčky musí být dostatečně rychlé a malé tak, aby se koule neotočila do strany příliš – pak by mohl účastník ztratit rovnováhu.

Účastník stojí vzpřímeně, tělo je zpevněné, pohled upřený do jednoho pevného bodu. Zpočátku jsou paže v upažení a pomáhají účastníkovi držet rovnováhu.

Zejména u větších koulí účastníci brzy zjistí, že přešlapování není pro udržení rovnováhy tolik důležité a že i bez něj mohou na kouli pohodlně stát. To je sice pravda, nicméně naučit se na kouli správně přešlapovat – mít ji pod kontrolou, je velmi důležité pro většinu dalších cviků.

Dopomoc:

1. Pedagog stojí před účastníkem a drží se za obě ruce. Tato dopomoc je vhodná zejména u menších dětí (a pouze u prvních pokusů!), které se díky držení za ruce cítí bezpečněji. U těžších a vyšších účastníků příliš vhodná není – pedagog nedokáže při pádu reagovat takovou silou nebo na účastníka nedosáhne a ten se musí předklánět.

2. Pedagog stojí za koulí na boku s  paží pevnou a nataženou dopředu. Druhou rukou jistí účastníka zezadu a v podpaží – zmírní tak případný pád směrem dozadu. Účastník si pomáhá opřením o paži pedagoga. Postupně se účastník pouští pedagogovy ruky a balancuje na kouli samostatně. Pedagog však zůstává na místě a dále účastníka jistí pro případ náhlého pádu.

3. „Ohrádka“ – pedagog stojí před účastníkem a pažemi ho kolem dokola „obejme“, ale nedotýká se ho. Paže pedagoga by měly být zhruba ve výšce od půli stehen po hrudník – ideálně v oblasti pasu. Paže účastníka jsou nad nimi.

Výše uvedené dopomoci budeme používat i u většiny dalších cviků. Pokud tedy nebude dopomoc u dalších cviků ničím specifická, uvádíme pouze jejich čísla – 1, 2, 3. Vždy však platí, že dopomoc, při které jsou pedagog a účastník v přímém kontaktu, užíváme pouze u prvních nácviků.

Z koule dolů

Z koule seskakuje účastník vždy dopředu. Při seskoku vzad hrozí podklouznutí! Účastník se lehce odrazí od obou nohou, skočí dopředu a dopadne na obě chodidla před kouli na žíněnku.

Dopomoc: 1, 2

Otočka

Vhodným úvodním balančním cvičením ve stoje na kouli je otočka.

Pokud se účastník ve stoje udrží, může se zkusit otočit o 360° jedním i druhým směrem. Účastník přešlapuje z nohy na nohu a současně se pomalu otáčí. Paže jsou v upažení a pomáhají k udržování rovnováhy.

Malé děti, které neví, jak na to nebo se bojí, je vhodné chytit za ruce a otáčet se s nimi kolem dokola.

Dopomoc: 3

Účastník by se neměl paží pedagoga držet – ty jsou tam pouze pro případ ztráty rovnováhy.

Klek

Účastník ve stoje přesune jedno chodidlo lehce vzad, druhé dopředu a pomalu přejde do kleku na kouli. Tělo je zpevněné, ruce v upažení.

Dopomoc: 1, 2

Balancování na jedné noze

Účastník ve stoje přesune jedno chodidlo na vrchol koule, odlehčí druhou nohu a balancuje pouze na jedné. Postupně může přejít až do holubičky.

Dopomoc: 1, 2, 3

Sed

Účastník přejde ze stoje na kouli do dřepu. Poté položí dlaně na kouli a přejde ze dřepu do sedu nebo tureckého sedu.

V další fázi se může zkusit účastník ze sedu na kouli postavit.

Dopomoc: 1, 2

Chůze vpřed

Ve stoje na kouli provádí účastník malé krůčky směrem vzad, čímž se koule začne pohybovat dopředu. Aby se koule nerozjela příliš rychle, je důležité, aby každý krok posouval koulí nejen směrem dopředu, ale i do strany (jako při balancování na kouli ve stoje).

Nácvik:
1. Účastník s dopomocí ujde na kouli 1m, zastaví se a opět chytí rovnováhu ve stoje.
2. Účastník s dopomocí přejde rovně nejdelší možnou vzdálenost (např. vymezenou žíněnkami nebo kobercem).
3. Účastník zkouší během chůze měnit směr (chodí např. do čtverce, a to tak, že jde vždy rovně a v rohu čtverce se otočí o 90° a pokračuje dál rovně).
4. Účastník chodí bez dopomoci.

Dopomoc:
2 a pedagog postupuje vpřed společně s účastníkem. Postupně se účastník pouští pedagogovy ruky a chodí samostatně.

Variace:
• Chození prostorem s různým měněním směrů

DALŠÍ KROKY

Pokud účastník zvládl základní principy balancování a chůze na kouli, může se pustit do těžších cviků, jako jsou skoky, práce s více koulemi, tvoření skupinových obrazců či manipulací.

!!! I přesto, že už má účastník kouli pod kontrolou, je při nácviku jednotlivých prvků nezbytná dopomoc ze strany pedagoga. Koule je předmět nevypočitatelný a i sebevětšího mistra může překvapit.

Chůze vzad

Ve stoji na kouli provádí účastník malé krůčky směrem vpřed, čímž se koule začne pohybovat vzad. Aby se koule nerozjela příliš rychle, je důležité (stejně jako u chůze vpřed), aby každý krok posouval koulí nejen směrem dopředu, ale i do strany.

Dopomoc: 2 a pedagog postupuje vpřed společně s účastníkem. Postupně se účastník pouští pedagogovy ruky a chodí samostatně.

Výskok na kouli

Ze stoje na kouli se účastník odráží snožmo a vyskakuje směrem vzhůru. Při dopadu se lehce pokrčí v kolenou, aby zbrzdil náraz, a ihned začne na kouli balancovat tak, aby ji měl pod kontrolou.

Nácvik:
1. Účastník provádí nízký výskok s dopomocí pedagoga.
2. Účastník provádí nízký výskok bez dopomoci pedagoga.
3. Účastník skáče postupně výš s/bez dopomoci pedagoga.

Dopomoc: 1, 2, 3

→ Výskok s otočkou

Účastník se během výskoku na kouli současně v letu otočí. Zpočátku pouze o malý úhel. Postupně jej zvyšuje – 90°, 180°, 360°.

Dopomoc: 3

→ Přeskoky přes švihadlo

Účastník na kouli skáče přes švihadlo.

Nácvik:

1. Účastník seskočí z koule přes švihadlo (během seskoku z koule směrem vpřed současně přeskočí přes švihadlo).

2. Účastník přeskočí jednou přes švihadlo na kouli (s dopomocí) a chytí zpět rovnováhu.

3. Účastník přeskočí jednou přes švihadlo na kouli a podruhé seskočí z koule přes švihadlo dolů.

4. Účastník skáče v jedné sekvenci vícekrát za sebou.

Dopomoc: 
Pedagog stojí z boku koule. V okamžiku, kdy účastník švihne švihadlem a to se dostane do horní pozice, dává jednu ruku za účastníka a je připraven mu pomoct chytit rovnováhu při doskokové fázi.

Variace:
• Přeskok přes dlouhé švihadlo, kterým točí dva další účastníci (stojící např. na švédských bednách, chůdách nebo dalších koulích)

→ Přeskok z koule na kouli

Ze stoje na kouli se účastník odráží snožmo a vyskakuje směrem vpřed. Doskakuje snožmo ze strany (kousek pod vrcholem) na druhou kouli, která se jeho doskokem lehce pootočí vpřed. Tím se účastník dostane na její vrchol a začne balancovat.

Odraz snožmo je velmi důležitý – při odrazu pouze z jedné nohy může dojít k „odkopnutí“ koule směrem dozadu a jejímu podjetí

TIP: Zpočátku je vhodné přeskok cvičit na koulích stejného průměru.

Nácvik:

  1. Koule postavíme za sebe tak, že se lehce dotýkají. Dva účastníci si dřepnou každý k jedné kouli a drží ji zboku tak, aby neujela. Účastník přeskočí z koule na kouli s dopomocí pedagoga.
  2. Účastník skáče bez jištění odrazové koule s dopomocí pedagoga.
  3. Účastník skáče bez jištění odrazové koule bez dopomoci pedagoga.
  4. Účastník skáče bez jištění obou koulí s dopomocí pedagoga.
  5. Účastník skáče zcela samostatně.

Dopomoc: 2

Variace:
• Přeskok z chůze
Účastník přijde na kouli ke druhé kouli stojící na žíněnce. Při jejich dotyku přeskočí z první koule na druhou.
• Přeskoky mezi koulemi různých průměrů

Pokud účastník bezpečně zvládá na kouli stát i chodit, může propojit tyto pohyby s některými manipulačními technikami – tedy k balancování na kouli přidat různou práci rukou, např. točení talířem, žonglování, pasování, gymnastickou stuhu apod.

Cviky ve dvojici

Mlýnek

Dva účastníci (každý balancuje na své kouli) stojí vedle sebe. Jeden je otočený dopředu a druhý dozadu. Drží se za ruce a na daný impuls se oba rozejdou směrem dopředu. Točí se tak společně dokola.

Dva na jedné kouli

Před nácvikem balancování ve dvojici je vhodné nejprve na zemi vyzkoušet cvičení (3) z kapitoly Balanční cvičení a hry.

Dva účastníci stojí naproti sobě, drží se za paže a mezi sebou mají kouli. Oba položí současně ze strany na kouli pravou nohu. Na daný impuls se oba odrazí směrem vzhůru, položí na kouli druhou nohu (vedle své první) a začnou balancovat („cupitat“). Postupně přechází do propnutých paží (stejně jako u výše popsaného cvičení).

Pokud jsou si účastníci jisti, mohou se pustit jednou rukou a vytočit do strany.

Dopomoc: Pedagog stojí ze strany koule a jistí každého z účastníků držením za paži.

DALŠÍ CESTY

Oblíbenými cvičeními je (zejména u dětí) tvorba různých variací, formací a choreografií na více koulích. Chodit se dá po nakloněné rovině, naskakovat/seskakovat z koule různými způsoby, používat na kouli další předměty – žonglovat, točit hula hopem, gymnastickou stuhou atp. Zajímavá je práce s koulí jako s objektem a ne jako s cirkusovou disciplínou – můžete tak objevit řadu nových netradičních cest.

# balanční koule, walking globe, boule d’équilibre