Chůze po laně je starodávná ekvilibristická dovednost spočívající v uchování rovnováhy na horizontálním drátě (laně) napnutém mezi dvěma pevnými body. Spočívá v provádění celé řady balančních cviků na napnutém laně – od samotné chůze, po rozmanité figury, skoky či otočky. Chodit můžeme např. se speciální tyčí, vějířem, deštníkem nebo bez pomůcek. Pro úspěšné zvládnutí této techniky je důležitá koncentrace, trpělivost, koordinace a především rovnováha.
Zkušený artista chodí po laně zcela nenuceně, lehce, bez problému provádí náročné figury a tančí na laně tak, jako by se pohyboval po zemi a nikoli po tenkém laně v prostoru.
POTŘEBY
Žíněnky nebo gymnastický koberec, konstrukce na lano (lze koupit nebo nechat vyrobit), příp. vhodné kotvící body v tělocvičně či venku.
Konstrukci pro chůzi po laně pořídíte například ZDE.
PŘÍPRAVA A KONTROLA
Před cvičením provádí pedagog vizuální kontrolu lanové konstrukce, příp. kotvících bodů.
Ujistí se, že je lano dostatečně vypnuté.
Konstrukci s lanem umístí na vhodné místo tak, aby byla stabilní a nekývala se.
BEZPEČNOST
- Zejména u začátečníků nastaví pedagog lano do menší výšky tak, aby mohl každý z účastníků stát roznožmo nad lanem a pohodlně dosáhl na podlahu.
- Vhodné obutí i oděv – nejvhodnějším obutím jsou boty s tenkou koženou či gumovou podrážkou (stačí např. gymnastické piškoty). Pokud má účastník pouze boty s pevnou podrážkou, může cvičit v ponožkách. Nevhodné jsou široké dlouhé kalhoty, o které se může účastník zaháknout, a které mohou vést k pádu. Současně je vhodné, aby pedagog viděl práci nohou a mohl opravovat chyby, příp. včas zasáhnout v případě náhlého škobrtnutí či pádu.
- Před tréninkem každého prvku na laně je vhodné si jej zkoušet nejprve na zemi (např. na položeném švihadle či křídou nakreslené čáře). Účastník si tak daný pohyb či krok lépe zapamatuje a pedagog se ujistí, že účastníci pochopili jeho princip, příp. může zavčasu opravit jeho nedostatky.
- Plnohodnotná dopomoc v začátcích nácviku každého prvku umožní účastníkovi si rychleji zažít jednotlivé pohyby a pozice, aniž by se musel soustředit na držení rovnováhy.
PRVNÍ KROKY
Před tréninkem samotné chůze po laně může pedagog zařadit některá balanční cvičení či hry – např. z kapitoly Balanční cvičení a hry.
Postavení chodidel
Pro různé druhy pohybů, chůze a cviků, které může účastník na laně vykonávat, jsou vhodná různá postavení chodidel. My si zde ukážeme tři základní způsoby a jejich využití.
Chodidla v jedné linii
Lano prochází středem paty účastníka a dále mezi palcem a ostatními prsty.
Jde o základní postavení, kterým je jistě vhodné začít. Využívá se u chůze vpřed, vzad, ale i celé řady jednodušších figur, které si popíšeme v dalším textu.
Chodidla ve „třetí pozici“
Chodidla jsou vytočena do stran, lano prochází středem chodidla. Patou a přední částí chodidla vytváříme tlak směrem k lanu
Toto umístění chodidel je vhodné zejména pro rychlejší chůzi či běh.
Chodidlo kolmo k lanu
Chodidla jsou v postavení kolmém k lanu. Lano prochází středem chodidla. Prsty tlačíme směrem dolů.
Při rozvíjení dovedností na laně se můžete setkat s celou řadou dalších postojů vhodných pro konkrétní cviky – stoj bokem, na špičkách, příprava na skoky atp.
Rovnováha
Nyní si ukážeme základní principy vedoucí k udržení rovnováhy na laně, a to na místě a v chůzi. Při nácviku chůze po laně je velmi důležité dbát na rychlé zvládnutí základů rovnováhy a chůze. Zejména u mladších účastníků je však vhodné nácvik těchto (pro děti poměrně těžkých prvků) střídat s náročnějšími prvky prováděnými s dopomocí – složitější statické figury (lunge, holubička), cviky ve dvojici nebo manipulace s předměty (např. přechod přes lano s roztočeným žonglovacím talířem).
Základní pozice na jedné noze a udržení rovnováhy
Před tréninkem chůze po laně je potřeba nacvičit správný postoj vedoucí ke snadnému udržení rovnováhy. Velmi důležitým momentem pro udržení rovnováhy ve všech pohybech a pozicích je pohled – ten je upřený do jednoho pevného (statického) bodu.
Stojíme vzpřímeně, tělo je zpevněné, ve stálém napětí, neprohýbáme se v zádech ani se nepředkláníme. Snažíme se minimalizovat pohyby boků do stran. Těžiště je nad středem stojné nohy. Koleno stojné nohy je v mírném pokrčení.
Chodidlo je v jedné linii s lanem. Paže jsou v upažení – lokty jsou alespoň ve výši ramen. Pohled je upřený na jeden pevný bod. Nedíváme se pod nohy!
Volná noha směřuje ven v rovině těla. Snažíme se udržet rovnováhu pomocí kolene opěrné nohy, pohybů předloktí a volné nohy.
Nácvik:
1. Nejprve zkoušíme správné držení těla na zemi. Pedagog opravuje správný postoj, držení paží. Zkoušíme nejprve na jedné noze udržet balanc po 10 sekund, poté nohy vyměníme.
2. Na laně – postavíme se na zem vedle středu lana. Umístíme jednu nohu na lano (v linii lana), druhou se lehce odrazíme a postavíme se na lano do základní pozice.
Dopomoc:
Pedagog stojí ze strany lana s paží pevnou a nataženou směrem k účastníkovi. Účastník si pomáhá opřením o dlaň pedagoga. Pedagog se nesnaží účastníka držet – slouží pouze jako opora v začátcích nebo situacích, kdy je to pro účastníka nezbytné.
Balancování na dvou nohách
Pokud jsme si jistí v základní pozici, můžeme zkoušet balanc s oběma chodidly na laně.
Chodidla jsou v linii s lanem a dotýkají se. Těžiště je nad středem obou chodidel.
Snažíme se udržet rovnováhu pouze pomocí pohybů předloktí.
Dopomoc:
Při prvních pokusech pomáhá pedagog účastníkovi stejně jako při nácviku základní pozice.
Chůze vpřed
Předpokladem pro chůzi vpřed je bezpečné udržení rovnováhy v základní pozici. Při základní chůzi vpřed klademe chodidla do linie s lanem.
Účastník stojí v základní pozici na levé noze. Pravou nohu pokládá špičkou na lano před prsty levé nohy a sune ji po laně vpřed. Váha je na levé noze. Došlápne na celé chodidlo a přenese váhu na pravou nohu. Zvedne levou nohu a přejde do základní pozice na pravé noze. Postup opakuje s levou nohou.
Dopomoc:
Pedagog stojí ze strany lana a postupuje vpřed současně s účastníkem. Jednou rukou podpírá bližší ruku účastníka – nedrží ji! Druhou rukou jistí účastníka zezadu a v podpaží – zmírní tak případný pád směrem dolů.
!!! Dbáme na správné držení paží – velmi často se stává, že účastník během chůze s dopomocí spoléhá plně na pedagoga, opírá se o něj a zapomíná na funkci paží při držení rovnováhy.
Při prvních pokusech může být pedagog s účastníkem ve stálém kontaktu. Postupně se snaží účastník pouštět pedagogovy ruky.
První statické figury
Dřep
Účastník stojí na laně na dvou nohách, chodidla jsou v linii s lanem a dotýkají se. Účastník přejde ze stoje do dřepu – přední noha stojí na celém chodidle, zadní na špičce. Po krátkém udržení rovnováhy v pozici (5 sekund), přechází účastník zpět do stoje. Opakuje cvik s opačným postavením chodidel.
Variace:
Dřep na špičkách
Ve dřepu přechází účastník ze stoje na celém chodidle na špičku.
Dřep na jedné noze
Účastník stojí v základní pozici a přechází ze stoje do dřepu na jedné noze a zpět do stoje.
Klek
Nácvik:
Při nácviku přechází účastník do dřepu/kleku s pedagogovou dopomocí. Ve dřepu/kleku se zkouší pustit a udržet rovnováhu bez pomoci. Po úspěšném zvládnutí každé statické figury zkouší účastník udržet rovnováhu ve figuře se současným pohledem do diváků.
Dopomoc:
Pedagog jistí účastníka jako při chůzi vpřed, a to zejména při přechodech ze stoje do dřepu/kleku a zpět.
DALŠÍ KROKY
Typy chůze, otočka
Chůze vzad
Při základní chůzi vzad klade účastník chodidla do linie s lanem.
Účastník stojí v základní pozici na levé noze. Pravou nohu pokládá špičkou na lano za patu levé nohy tak, že se prsty dotýká paty. Došlápne na celé chodidlo a přenese váhu na pravou nohu. Zvedne levou nohu a přejde do základní pozice na pravé noze. Postup opakuje s levou nohou.
Dopomoc: Pedagog stojí ze strany lana a postupuje vzad současně s účastníkem. Jednou rukou podpírá bližší ruku účastníka – nedrží ji! Druhou rukou jistí účastníka zezadu a v podpaží – zmírní tak případný pád směrem dolů.
!!! Zpočátku upozorňuje pedagog účastníka na konec lana, protože ten jej nevidí. Postupně se konec lana učí poznat účastník sám.
Otočka o 180°
Účastník stojí v základní pozici na levé noze. Pravou nohu klade před levou kolmo k lanu, špička pravé nohy je vytočená dovnitř. Přenese váhu na pravou nohu, levou nohu otočí na místě o 180° směrem doleva a podívá se co nejrychleji na druhý konec lana – do pevného bodu. Došlápne na celé chodidlo levé nohy a přenese na ni váhu. Zvedne pravou nohu a přejde do základní pozice na levé noze.
Cvik opakuje ze stoje na pravé noze.
Nácvik:
Při nácviku otočky je velice žádoucí začít nácvikem na zemi – účastník několikrát opakuje otočku na danou stranu tak, aby si zažil správný pohyb nohou.
Dopomoc:
Pedagog stojí ze strany lana (tak, aby při otočce stál před účastníkem) s paží pevnou a nataženou směrem k účastníkovi. Účastník si pomáhá opřením o dlaň pedagoga.
Variace:
Otočka na špičkách
Účastník stojí na laně na dvou nohách. Současně přejde na špičky a otočí se celým tělem o 180°.
Slides
Jde o další způsob „chůze“ vpřed.
Účastník stojí v základní pozici na pravé noze. Poté umístí levou nohu před levou – chodidla jsou v linii s lanem a dotýkají se. Váha je na zadní noze. Účastník posouvá přední nohu po špičce dopředu. Poté přenese váhu ze zadní nohy na přední a přisune zadní nohu k přední. Pohyb opakuje a posunuje se tak po laně vpřed.
Cvik opakuje s opačným postavením chodidel.
Nácvik:
1. Účastník zkouší slides s dopomocí pedagoga.
2. Účastník zkouší slides bez dopomoci pedagoga. Po každých dvou krocích přejde do základní pozice.
3. Účastník zkouší slides bez dopomoci pedagoga a bez základní pozice.
Dopomoc: Pedagog stojí ze strany lana a postupuje vpřed současně s účastníkem. Jednou rukou podpírá bližší ruku účastníka – nedrží ji! Druhou rukou jistí účastníka zezadu a v podpaží – zmírní tak případný pád směrem dolů.
Variace:
• Cha-cha-cha
Slides s výměnou přední nohy po každých 3 krocích.
S typy chůze si můžete hrát, experimentovat, vymýšlet své vlastní způsoby – můžete zvedat nohy do výšky, krčit kolena, propínat špičky, přizpůsobovat typ chůze náladě, měnit její tempo, rytmus, …
Další (statické) figury
Při nácviku těchto figur jistí pedagog účastníka jako při nácviku základní pozice, příp. se pohybuje s účastníkem podle potřeb daného cviku.
Skluz (lunge)
Účastník stojí v základní pozici na levé noze. Pravou nohu klade za levou kolmo k lanu, špička pravé nohy je vytočená ven. Krčí koleno levé nohy a současně sune pravou (nataženou) nohu po laně vzad. Těžiště je nad levou nohou. V konečné pozici přesune tělo do svislé polohy – těžiště je mezi chodidly. Po krátkém udržení rovnováhy v pozici přesune opět těžiště nad levou nohu a postaví se zpět do základní pozice na levé noze.
Cvik opakuje na druhé noze.
Nácvik:
Při nácviku přechází účastník do skluzu s pedagogovou dopomocí. Ve skluzu se zkouší pustit a udržet rovnováhu bez pomoci. Nejprve zkouší účastník skluz s menší vzdáleností chodidel. Postupně ji zvětšuje a dostává se do nižších pozic.
Šňůra (boční rozštěp)
S dostatečně flexibilními účastníky je možné nacvičit přechod ze skluzu do šňůry na laně.
Ve skluzu napíná účastník přední nohu. Zadní tak sune po laně a přechází do šňůry. Špička je vytočená ven, tělo ve svislé poloze.
Do šňůry je možné přejít také posunem přední nebo obou noh současně.
Zpět ze šňůry:
Účastník pokrčí přední (levou) nohu v koleni vpravo od lana. Poté uvolní také zadní nohu a přejde do sedu.
Sed na laně
Účastník přechází ze dřepu na levé noze do sedu. Lano prochází středem pravé půlky hýždí, vpravo od sedací kosti. Poté natahuje levou nohu po laně. Špička levé nohy je vytočená ven, tělo ve svislé pozici. Účastník drží rovnováhu pomocí rukou a volné nohy.
Zpět do stoje:
Účastník pokrčí levou nohu – chodidlo levé nohy je v linii s lanem, pata co nejblíže tělu. Poté přejde zpět do dřepu na levé noze a dále do stoje.
TIP: Pokud dělá účastníkovi problém přejít ze sedu do dřepu, může si pomoci pravou rukou, kterou se chytne lana před tělem a vytáhne se do dřepu, odkud plynule pokračuje do stoje.
Variace:
Sed s oběma nohama na laně
Účastník pokládá pravou (volnou) nohu přes levou na lano. Špička pravé nohy je vytočená ven.
Leh na laně
Ze sedu na laně s pravou nohou volnou přechází účastník do lehu. Pomalu se pokládá na lano – to prochází mezi lopatkami účastníka, hlava leží na laně nebo je vlevo od lana. Účastník drží rovnováhu pomocí paží a volné nohy.
Variace:
Leh s oběma nohama na laně
V lehu pokládá účastník pravou (volnou) nohu přes levou na lano. Špička pravé nohy je vytočená ven. Účastník drží rovnováhu pomocí paží.
Holubička
Účastník přechází ze základní pozice na levé noze do holubičky a zpět.
!!! Ačkoliv se to nezdá, je tento prvek poměrně náročný na udržení rovnováhy v konečné pozici. Nicméně (zejména u dětí) se ho vyplatí zařadit i přesto, že ho dlouhou dobu budou zvládat pouze s dopomocí.
Výskok
Zde si ukážeme pouze základní typ výskoku.
Účastník se odráží z pozice, ve které jsou obě nohy na laně, chodidla jsou v linii s lanem, dotýkají se, zadní chodidlo je na špičce. Lehce se pokrčí v kolenou a přejde do výskoku. Při dopadu vytočí chodidla špičkami ven (třetí pozice). Současně se opět lehce pokrčí v kolenou, aby zmírnil dopad.
Variace:
• Zvyšování výskoku
Účastník postupně zkouší ve fázi výskoku krčit nohy v kolenou.
• Přeskok přes švihadlo
Cviky ve dvojici
Pro zvládnutí figur ve dvojici je nejprve nutné nacvičit společné udržení rovnováhy na jednom laně.
Dopomoc je stejná jako u základní pozice a chůze.
Balanc ve dvojici zády k sobě
Účastníci stojí každý na jedné straně lana zády k sobě. Krokem vzad přejdou současně na lano (do základní pozice) a zkouší udržet rovnováhu.
Balanc ve dvojici čelem k sobě
Účastníci stojí každý na jedné straně lana čelem k sobě. Krokem vpřed přejdou současně na lano (do základní pozice) a zkouší udržet rovnováhu. Tento typ je nepatrně těžší, protože může být náročnější fixovat pohledem jeden pevný bod a udržet tak rovnováhu.
Chůze ve dvojici proti sobě
Účastníci začínají každý na jedné straně lana čelem k sobě. Současně se postaví na lano a jdou směrem do středu, kde mohou zkoušet udržet rovnováhu v základních pozicích, otáčet se nebo se postavit do některé statické figury.
Chůze ve dvojici za sebou
Účastníci začínají na stejné straně lana. První vstoupí na lano a ujde přibližně 1 m. Poté na lano vstoupí také druhý a oba jdou současně stejným směrem až na konec lana. Poté se účastníci vystřídají – přední jde vzadu, zadní vpředu.
Chůze ve vláčku
Účastníci začínají na stejné straně lana. První vstoupí na lano, ujde přibližně 0,5 m a zastaví se v základní pozici na levé noze. Druhý se chytne předního za ramena a postaví se na lano do základní pozice na pravé noze. Vzdálenost chodidel obou účastníků není menší než velikost chodidla druhého. Účastníci vyjdou současně vpřed. Rovnováhu drží pomocí paží prvního a volných nohou.
DALŠÍ CESTY
• Manipulace
Náročnějšími, ale oblíbenými cvičeními je propojování držení rovnováhy na laně s některými manipulačními cvičeními.
U dětí je oblíbenou výzvou roztočení žonglovacího talíře nebo gymnastické stuhy. Zkušení žongléři mohou zkoušet na laně základní kaskádu nebo náročnější triky na místě i v chůzi.
Pokud účastníci zvládají držení rovnováhy ve více lidech, mohou zkusit na laně pasovat (přehazovat si kužely, míčky, kruhy či jakékoliv jiné objekty mezi sebou).
• Tanec
Tanec na laně může být dalším zajímavým prvkem. Pro úplný základ stačí, když účastník ovládá chůzi vpřed a vzad a zkouší podřídit rytmus kroků rytmu hudby se současným kombinováním kroků vpřed a vzad. Postupně může přidávat náročnější figury, otočky či skoky.
• Jednokolka na laně
Odvážit se s jednokolkou na lano vyžaduje dobré zvládnutí této techniky nejprve na zemi. Na laně se jezdí s jednokolkou bez gumy – tedy „po ráfku“ nebo se silnější pneumatikou. Dopomoc je v začátcích nezbytná.
# tight wire, circus tight rope, seiltanz, seillaufen, drahtseil, funambulism